Deze al geprobeerd?

Vijf tips:

  1. Durf de informatie te beperken tot hoofdlijnen. Vraag jezelf af wat het belangrijkste is wat je als boodschap mee wil geven. Dit is vaak een oneliner. Een goede check is: “Je mag alles vergeten wat ik verteld heb, als je maar onthoud dat ….”
  2. Een verhaal (en de sheets) kun je vaak onderscheiden in hoofdlijnen en bijzaken. De bijzaken betreffen alle informatie die als bewijsvoering of toelichting dient van de hoofdlijn (boodschap). Een goede vuistregel voor interactie is dan ook: Vertel de hoofdlijn en laat je publiek dan komen. Op basis van die reacties bepaal je welke bijzaken relevant zijn.
  3. Het wordt vaak als een sterk punt van de presentator gezien als deze zelf vragen stelt aan het publiek en hen betrekt. Spreek enkel mensen aan die oogcontact maken en die non-verbaal aangeven kennis van zaken te hebben. Voorkom een overhoring.
  4. Maak meer gebruik van een bord of flip-over. Noteer belangrijke informatie en zeg dat. Je zal zien dat jouw publiek juist deze notities gaat overnemen waarmee jouw effect vergroot wordt!
  5. Speel een spel! Bij een plaatje met bijvoorbeeld percentages kan je veel indringender zijn als je vooraf aan mensen vraagt welke scores zij verwachten. Een vraag zet aan tot nadenken en vergroot de kans op onthouden.
Video
Gijs Tenthof
Bijsselseweg 11 59
8256 RE Biddinghuizen
Nederland
+31(0)629401104
info@presenteren3punt0.nl